Home » Perfume & Cosmetics » FM Parfums; how it's made

FM Parfums - Hoe het zit..


Er is nogal wat onduidelijkheid over de manier waarop parfumgeuren tot stand komen. Daarnaast denkt men dat parfums van Federico Mahora "nep" zijn. Dat is dus een groot misverstand.
 
Het is belangrijk om te weten dat de grote parfumfabrikanten met hun bekende merken hun parfum laten ontwikkelen en produceren door DROM Fragrances in Duitsland. DROM Fragrances is de grootste parfumproducent ter wereld, met 80% marktaandeel, én de leverancier van de parfumfabrikanten met hun bekende merken.
 
We kunnen dit het beste duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld.
 

De leveranciers van de bekende merken willen voor een komende zomer een nieuwe geur op de markt brengen en vraagt haar leverancier DROM Fragrances hiervoor om een bloemig, fris en vooral zomers geurend concentraat te leveren. Wanneer DROM de ontwikkeling van de nieuwe geur heeft afgerond, wordt deze geleverd onder bijvoorbeeld de naam 'Cat Walk' (zie afbeelding). 

Deze naam wordt door DROM Fragrances zélf gegeven. Echter, de leveranciers van bekende merken noemen deze nieuwe zomerse geur geen Cat Walk, maar bedenken een eigen exlusieve naam. FM gebruikt nummers.
De leveranciers van de bekende merken vullen het DROM-geurconcentraat zelf aan met farmaceutisch water en alcohol in verhoudingen dat menig flesje van de bekende merken 7% parfumolie bevat (eau de toilette) of 15% parfumolie (eau de parfum). In sommige gevallen wordt er ook nog een kleurstof aan het geheel toegevoegd om het parfum beter te laten kleuren.
 
Kort gezegd: In dit voorbeeld kopen de leveranciers van bekende merken een concentraat, dat ontwikkeld is door DROM, waarna zij het vervolgens zelf aanvullen met alcohol en water en brengen het geheel onder éigen exclusieve naam op de markt, in een éigen fles en verpakking. De meeste bekende merken maken daarnaast gebruik van dure marketingcampagnes via radio, televisie, glossy's en andere kostbare media, en er worden patenten aangevraagd op de naam en de fles. Hiermee is een dure parfum "geboren".
 
Parfums van Federico Mahora
 
De Poolse firma Perfand koopt bestaande concentraten in, die zijn ontwikkeld door DROM Fragrances. Zo ook het concentraat Cat Walk. Perfand gebruikt een standaard percentage van het concentraat voor de parfums:
  • voor intense parfum: 24-30%
  • voor parfum: 20% (voor vrouwen)
  • voor eau de parfum: 16% (voor mannen)
Het geheel wordt geleverd aan Federico Mahora. Daar worden de parfums gebotteld en in plaats van namen krijgen de parfums van Federico Mahora nummers.
 
Omdat Federico Mahora geen geld verspilt aan dure designs en peperdure reclamecampagnes, maar gebruik maakt van netwerkmarketing en standaard flesjes, kunnen de parfums voor aanzienlijk lagere bedragen verkocht worden, zonder dat de kwaliteit minder is ten opzichte van de 'bekende' en dure merken.
 
Distributeurs zijn nóg beter af want zij genieten forse kortingen op de overal gehanteerde prijzen.